مروارید اندیشه کمیجان

این وبلاگ تصمیم دارد با بنیه کارشناسی و کمک مجموعه ای از کارشناسان خبره و اندیشمندان، توانمندیهای ویژه و منحصر به فرد را با بیان علمی و کارشناسی در حوزه شهرستان کمیجان به تصویر کشیده و منعکس نماید.

مروارید اندیشه کمیجان

این وبلاگ تصمیم دارد با بنیه کارشناسی و کمک مجموعه ای از کارشناسان خبره و اندیشمندان، توانمندیهای ویژه و منحصر به فرد را با بیان علمی و کارشناسی در حوزه شهرستان کمیجان به تصویر کشیده و منعکس نماید.

مشکل اساسی جامعه ما:فکر طبیعی وفکر غیر طبیعی

        ریشه همه مشکلات ما از آنجا نشاءت میگیرد که اساسا در جامعه ما بهره بردار ی صیحیح از منابع فکری جا نیافتاده است به عبارت دیگر بلد نیستیم که از این امکان عظیم و لا یتناهی اللهی در جهت حل مشکلات مان استفاده کنیم ٬انچه بعنوان کشفیات واختراع در کشورمان اتفاق میافتد به اندازه ذره ای در مقابل دریای عظیم فکری است (به زبان ریاضی به اندازه یک اپسیلن=کوچکترین مقدار).

     فکر طبیعی و غیر طبیعی:فکر انسان نیز مانند عسل و سایر محصولات طبیعی وغیر طبیعی دارد.فکر ی که غیر ارادی به ذهن انسان متبادر میشود وراه حل و راهکاری از آن بدست میایدغیر از فکر وراه حلی است که در جلسه تشریفاتی و تصنعی حاصل میشود. ما اولی را فکر طبیعی و دومی رابعنوان فکر غیر طبیعی -تصنعی-تکلیفی نامگذاری میکنیم.واساس فکر جلسه ای را رفع تکلیف و از سر باز کردن معضل و احاله آن به جمع -به اشتراک گذاشتن مشکل-فرار از مسئولیت پذیری-تشکیل میدهد.البته جلساتی که بعنوان مشورت ودر فضای طبیعی و صمیمی تشکیل میشود را باید از این جلسلت استثناء کرد.

     مشکل اصلی: مشکل اساسی جامعه ما جلسه ٬همایش و گرد هم آیی نیست-پس چیست؟؟

 ۱-مشکل نداشتن مدیریت صحیح استفاده از پیشنهادات و انتقادات -نداشتن روال علمی تحلیلی وساماندهی وطبقه بندی-میباشد.

۲-اصولارا هکاری برای  عملیاتی نمودن انتقادات وپیشنهادات نداریم.

جلسات و تلاقی افکار:عمده جلسات موجود محل تجمع افکار قدو نیم قد وغیر سازگار و ناهمگن و با فواصل عجیب و باورنکردنی است که انسان را از طرفی مات ومبهوت واز سوی دیگر قدرت الهی را در بوجود آوردن یک مجموعه تصادفی وموقت نمایان میکند اگرچه تنوع در یک مزرعه  زیبایی  میآفریند وفراوانی واختلاف گونه ها کلکسیونی زیبا خلق میکند اما در مباحث فکر ی ومشورتی منجر به ایجا دنقاط تلاقی متعدد نموده و نتیجه گیری را غیر ممکن میسازد هدف هر جلسه بدست آوردن نقطه و یا نقاط مشترک حاصل از تلاقی افکار و اندیشه هاست. پس باید کا ر را به کاردان سپرد.اینگونه جلسات خاص جوامع توسعه نیافته و یا در حال توسعه است .تخصیص منابع انسانی ونیروی کار وسر مایه در جامعه بویژه در ادارات دولتی نیز از این قاعده مستثنی نیست وفقر ما نیز ریشه در این جا دارد. 

به بیان دیگر ما همه افراد متخصص وغیر متخصص را در یک ردیف قرار میدهیم.و کار کردن ما نیز مخصوصا کار اداریمان به همین منوال است

اگر اینگونه نیست بگویید چگونه است؟

       یاشیا سیز  ساق الون

آخوند ملاعلى معصومى همدانى

درگذشت آخوند ملاعلى معصومى همدانى

17 شعبان 1398ه .ق

در سال‏1313ه .ق در روستاى «وفس‏» سردرود، همدان به دنیا آمد. وى تالیفاتى نیز از خود برجاى گذاشت از جمله رساله‏اى در اجتهاد و تقلید، رساله در حبط و تکفیر، تقریر درس آیت‏الله حائرى، فوائد رجالیه، حاشیه بر عروه الوثقى ...

طرح بروز کردن باغات سنتی

باغات انگور وگردو و بادام وسایر میوه جات در زنجیره اقتصاد کشاورزی و روستایی منطقه کمیجان

تا دو دهه گذشته نقش موثر ی را ایفا مینمود که در  حال حاضر با گذشت زمان وتغییر ساختار اقتصاد روستایی این نقش از میان رفته با وجود قریب به ۳۵۰۰هکتار باغ در این منطقه تاکنون اقدامی برای باز نگری در نقش تولیدی و بروز رسانی آن صورت نگرفته

بررسی تاریخ صنعت کوزه گری و سفال در کمیجان

صنعت سفال از صنایع دستی با سابقه ودیرینه تاریخی

چشم خود را فدای کامپیوتر نکنید

چشم خود را فدای کامپیوتر نکنید

به نظر می رسد با فراگیرتر شدن بکارگیری کامپیوتر تعداد کسانیکه از مشکلات چشمی و بینایی رنج می برند روبه افزایش باشد.

مهمترین علائم عبارتند از: خستگی چشم، خشکی چشم، سوزش، اشک ریزش و تاری دید. همچنین ممکن است سبب درد در گردن و شانه ها نیز بشود.

انسان حروف چاپی را بهتر از حروف نمایش داده شده بر روی مانیتور می بینند. علت این امر این است که حروف چاپی کنتراست بیشتری با صفحه سفید زمینه داشته و لبه های آنها واضح تر است حال آنکه در مورد صفحه مانیتور چنین نیست و لبه ها به وضوح حروف چاپی نیستند. یکی از مهمترین دلایل خشکی و سوزش چشم هنگام کار با کامپیوتر کاهش میزان پلک زدن است . این مسأله به همراه خیره شدن به صفحه مانیتور و تمرکز بر روی موضوع کار سبب می شود تا پلک ها مدت بیشتری باز بمانند و در نتیجه اشک روی سطح چشم سریعتر تبخیر می شود.

 با رعایت توصیه های زیر می توان تا حد بسیار زیادی از آسیب های چشمی جلوگیری کرد:

۱. سعی کنید بطور ارادی پلک بزنید. این کار سبب می شود سطح چشم شما با اشک آغشته شده و خشک نشود. در صورتیکه مشکل شما شدید باشد می توانید از قطره های اشک مصنوعی استفاده کنید.

۲. مرکز مانیتور باید حدود ۱۰ تا ۲۰ سانتی متر پایین تر چشمان شما باشد. این وضعیت علاوه بر اینکه باعث می شود پلک ها پایین تر قرار گیرند و سطح کمتری از چشم در معرض هوا باشد. از خستگی گردن و شانه ها نیز می کاهد. در این موارد هم باید مانیتور را در ارتفاع مناسب قرار داد و هم ارتفاع صندلی را نسبت به میزکار تنظیم کرد بطوریکه ساعد شما هنگام کار با keyboard موازی با سطح زمین باشد.

۳. مانیتور خود را طوری قرار دهید که نور پنجره یا روشنایی اتاق به آن نتابد. هنگام کار با کامپیوتر سعی کنید پرده ها را بکشید و روشنایی اتاق را نیز به نصف وضعیت معمولی کاهش دهید

۴. به چشمان خود استراحت دهید. سعی کنید هر ۵ تا ۱۰ دقیقه چشم خود را از مانیتور برداشته و به مدت ۵ تا ۱۰ ثانیه به نقطه ای دور نگاه کنید. این کار سبب استراحت عضلات چشم می شود. همچنین به شما وقت می دهد پلک بزنید و سطح چشم شما مرطوب شود.

۵. اگر مجبورید که متناوبا به یک صفحه نوشته و مانیتور نگاه کنید (خصوصا در مورد تایپیست ها) ممکن است چشم شما خسته شود زیرا باید تطابق خود را تغییر دهد. برای جلوگیری از این مسأله سعی کنید صفحه نوشته شده را در حداقل فاصله و هم سطح با مانیتور قرار دهید. برای اینکار می توانید از copyholder استفاده کنید.

۶. فاصله مانیتور با چشمان شما باید ۵۰ تا ۶۰ سانتی متر باشد.

۷. روشنایی و کنتراست مانیتور خود را تنظیم کنید. میزان روشنایی مانیتور باید با روشنایی اتاق هماهنگی داشته باشد. یک روش برای تنظیم روشنایی مانیتور این است که به یک صفحه وب با زمینه سفید (مثل این صفحه) نگاه کنید. اگر سفیدی صفحه برای شما مثل یک منبع نور است روشنایی مانیتور زیاد است و باید آن را کم کنید. در مقابل، اگر صفحه کمی خاکستری به نظر می رسد روشنایی را زیاد کنید.

۸. اگر علی رغم رعایت توصیه های گفته شده باز هم دچار علائم هستید می توانید از عینک های مخصوص استفاده کنید زیرا گاهی مشکل در دید متوسط است. ما بطور معمول کمتر از دید متوسط استفاده می کنیم زیرا بیشتر اوقات یا اشیاء دور را نگاه می کنیم و یا اشیاء نزدیک. ولی مانیتور کامپیوتر دقیقا در فاصله ای از چشم قرار می گیرد که مربوط به دید متوسط است. برای دریافت عینک مناسب کامپیوتر به چشم پزشک مراجعه کنید.

۹. هنگام کار با کامپیوتر سعی کنید گردن خود را راست نگهداشته و شانه را عقب بدهید. قوز کردن هنگام کار طولانی با کامپیوتر سبب دردهای گردن و شانه ها می شود. کاملا پشت خود را به صندلی بچسبانید. همچنین ارتفاع صندلی خود را طوری تنظیم کنید که کف پاها روی زمین قرار داشته و زانوی شما در زاویه ۹۰ درجه قرار داشته باشد. Keyboard و Mouse باید پایین تر از آرنج و نزدیک دستان شما قرار داشته باشد.

هفت اصل بیل گیتس

هفت اصل بیل گیتس


بیل گیتس هراز گاهی در دانشگاهها و دبیرستانهای امریکا با دانشجویان و دانش آموزان ملاقات داشته و برای آنها سخنرانی می کند. گیتس اخیرا طی یک سخنرانی در یکی از دبیرستانهای امریکا خطاب به دانش آموزان گفت که در دبیرستان خیلی چیزها را به دانش آموزان نمی آموزند.


او هفت اصل مهم را که دانش آموزان در دبیرستان فرا نمیگیرند به شرح زیر نام برد:

اصل اول: در زندگی همه چیز عادلانه نیست و بهتر است با این حقیقت کنار بیایید.

اصل دوم: دنیا هیچ ارزشی برای عزت نفس شما قایل نیست. در این دنیا از شما انتظار میرود قبل از اینکه نسبت به خودتان احساس خوبی داشته باشید کار مثبتی انجام دهید.

اصل سوم: پس از فارغ التحصیل شدن از دبیرستان و استخدام شدن کسی به شما حقوق فوق العاده زیادی پرداخت نخواهد کرد به همین ترتیب قبل از آنکه بتوانید به مقام و موقعیت بالاتری برسید باید برای مقام ومزایایش زحمت بکشید.

اصل چهارم: اگر فکر میکنید آموزگارتان سخت گیر در اشتباه هستید پس از استخدام شدن متوجه خواهید شد که رییس شما سخت گیرتر از آموزگارتان است چون امنیت شغلی آموزگارتان را ندارد.

اصل پنجم: آشپزی در رستورانها باغرور و شان شما تضاد ندارد. پدربزرگهای ما برای این کار اصطلاح دیگری داشتند از نظر آنها این کار یک فرصت بود.

اصل ششم: اگر در کارتان موفق نیستید والدین خود را ملامت نکنید از نالیدن دست بکشید و از اشتباهات خود درس بگیرید.

اصل هفتم: قبل از آنکه شما متولد بشوید والدین شما هم جوانان پر شوری بودند و به قدری که کنون به نظر شما میرسد ملال آور نبودند.

بیل گیتس:چگونه کار میکنم؟

بیل گیتس چگونه کار می‌کند؟
جام جم آنلاین: مجله فورچون سلسله مصاحبه‌هایی با عنوان "چگونه کار می‌کنم" با افراد مشهور دنیای صنعت و اقتصاد انجام داده است. محور اصلی این مصاحبه‌ها نحوه انجام کارها و مدیریت برنامه‌ها توسط این اشخاص است. در یکی ازتازه‌ترین این سری مصاحبه ها، مجله فورچون مصاحبه‌ای با بیل گیتس انجام داده است.

 اگر به دفتر بیل گیتس نگاه کنید، کاغذ زیادی در آن نمی‌بینید.

او می‌گوید: روی میزم ‌3 صفحه نمایش دارم که مجموعه آن‌ها با هم یک دسکتاپ واحد را تشکیل می‌دهند. من می‌توانم چیزها را از یک صفحه به صفحه دیگر بکشم. اگر شما یک بار تجربه کار با یک صفحه نمایش بزرگ را تجربه کنید، دیگر به گذشته برنمی‌گردید، چون اثر مستقیمی روی کارآیی شما خواهد گذاشت.

صفحه نمایش چپ لیست ایمیل‌هایم را نشان می‌دهد، صفحه نمایش وسط ایمیلی را که می‌خوانم و به آن جواب می‌دهم نمایش می‌دهد و مرورگرم روی صفحه نمایش راست قرار می‌گیرد.

در مایکروسافت ایمیل رسانه انتخابی است و بیشتر از تماس‌های تلفنی، بلاگ، اسناد و بولتن‌های خبری و یا نشست‌ها از آن‌ها استفاده می‌شود. (میل‌های صوتی و فکس‌ها در ایمیل‌ها ادغام شده‌اند)

بیل گیتس روزانه ‌100 ایمیل دریافت می‌کند، البته بعد از فیلتر ایمیل‌های ناشناس وی چنین تعداد ایمیلی دارد.

بیل گیتس سعی می‌کند، مطمئن شود وقتش را روی ایمیل‌هایی که اهمیت بیشتری دارند متمرکز کند.

تنها وسیله‌ای که گیتس در دفترش دارد و تکنولوژی پایینی دارد ، "وایت بوردش" است. وی از ماژیک‌های خوشرنگی استفاده می‌کند.

در مایکروسافت، می‌شود از روی وایت‌بوردها عکس برداشت و به رایانه‌ها ارسال کرد، به این ترتیب آن‌ها شبیه یک Tablet pc بزرگ می‌شوند.

کاغذ در زندگی روزانه من نقشی ندارد، من ‌90 درصد اخبار را آنلاین دریافت می‌کنم، وقتی برای نشستی می‌روم برای اینکه چیزی را به بقیه نشان دهم از tablet pc استفاده می‌کنم. این کامپیوتر با رایانه دفترم کاملا در ارتباط است و من به همه فایل‌هایی که به آن‌ها نیاز دارم، دسترسی دارم. یک نرم‌افزار یادداشت‌برداری به نام OneNote هم روی این رایانه دارم، بنابراین همه نوشته‌هایم به شکل دیجیتال هستند.

گیتس معمولا به جای اینکه برای پیدا کردن فایلی در داخل فولدرها دنبال آن‌ها بگردد، آن‌ها را جست‌وجو می‌کند، این کار را پیدا کردن آدرس‌های میل و شماره‌های تلفن هم انجام می‌دهد.

ابزار دیجیتالی دیگری که اثر زیادی روی کارآیی من داشته است، نرم افزار جست‌وجوی دسکتاپ است، این ابزار دسترسی من را به اطلاعات روی رایانه شخصی، سرور و اینترنت تغییر داده است. با هاردهای بزرگتر و افزایش پهنای باند، من چندین گیگابایت اطلاعات به شکل ایمیل، اسناد، فایل‌های رسانه‌ای، دیتابیس تماس‌ها و غیره دارم.

مایکروسافت بیش از ‌50 هزار کارمند دارد، بنابراین وقتی به این مطلب فکر می‌کنم که آینده پرداخت آنلاین چگونه خواهد بود و یا چه کار جالبی خواهد بود که خاطرات دوران کودکی را بشود ذخیره کرد، یا هر چیز جدید دیگر، آن‌ها را می‌نویسم، بعد کارکنان می‌توانند آن‌ها را ببینند و بگویند: نه، تو اشتباه می‌کنی یا اینکه می‌دانی چنین کاری اینجا و اینجا انجام شده است؟

نرم‌افزار SharePoint ، یکی از نرم‌افزارهای محبوب بیل گیتس برای تماس با کارکنان و مدیریت پروژه‌هاست.

بیل گیتس چگونه کار می‌کند؟
جام جم آنلاین: مجله فورچون سلسله مصاحبه‌هایی با عنوان "چگونه کار می‌کنم" با افراد مشهور دنیای صنعت و اقتصاد انجام داده است. محور اصلی این مصاحبه‌ها نحوه انجام کارها و مدیریت برنامه‌ها توسط این اشخاص است. در یکی ازتازه‌ترین این سری مصاحبه ها، مجله فورچون مصاحبه‌ای با بیل گیتس انجام داده است.

 اگر به دفتر بیل گیتس نگاه کنید، کاغذ زیادی در آن نمی‌بینید.

او می‌گوید: روی میزم ‌3 صفحه نمایش دارم که مجموعه آن‌ها با هم یک دسکتاپ واحد را تشکیل می‌دهند. من می‌توانم چیزها را از یک صفحه به صفحه دیگر بکشم. اگر شما یک بار تجربه کار با یک صفحه نمایش بزرگ را تجربه کنید، دیگر به گذشته برنمی‌گردید، چون اثر مستقیمی روی کارآیی شما خواهد گذاشت.

صفحه نمایش چپ لیست ایمیل‌هایم را نشان می‌دهد، صفحه نمایش وسط ایمیلی را که می‌خوانم و به آن جواب می‌دهم نمایش می‌دهد و مرورگرم روی صفحه نمایش راست قرار می‌گیرد.

در مایکروسافت ایمیل رسانه انتخابی است و بیشتر از تماس‌های تلفنی، بلاگ، اسناد و بولتن‌های خبری و یا نشست‌ها از آن‌ها استفاده می‌شود. (میل‌های صوتی و فکس‌ها در ایمیل‌ها ادغام شده‌اند)

بیل گیتس روزانه ‌100 ایمیل دریافت می‌کند، البته بعد از فیلتر ایمیل‌های ناشناس وی چنین تعداد ایمیلی دارد.

بیل گیتس سعی می‌کند، مطمئن شود وقتش را روی ایمیل‌هایی که اهمیت بیشتری دارند متمرکز کند.

تنها وسیله‌ای که گیتس در دفترش دارد و تکنولوژی پایینی دارد ، "وایت بوردش" است. وی از ماژیک‌های خوشرنگی استفاده می‌کند.

در مایکروسافت، می‌شود از روی وایت‌بوردها عکس برداشت و به رایانه‌ها ارسال کرد، به این ترتیب آن‌ها شبیه یک Tablet pc بزرگ می‌شوند.

کاغذ در زندگی روزانه من نقشی ندارد، من ‌90 درصد اخبار را آنلاین دریافت می‌کنم، وقتی برای نشستی می‌روم برای اینکه چیزی را به بقیه نشان دهم از tablet pc استفاده می‌کنم. این کامپیوتر با رایانه دفترم کاملا در ارتباط است و من به همه فایل‌هایی که به آن‌ها نیاز دارم، دسترسی دارم. یک نرم‌افزار یادداشت‌برداری به نام OneNote هم روی این رایانه دارم، بنابراین همه نوشته‌هایم به شکل دیجیتال هستند.

گیتس معمولا به جای اینکه برای پیدا کردن فایلی در داخل فولدرها دنبال آن‌ها بگردد، آن‌ها را جست‌وجو می‌کند، این کار را پیدا کردن آدرس‌های میل و شماره‌های تلفن هم انجام می‌دهد.

ابزار دیجیتالی دیگری که اثر زیادی روی کارآیی من داشته است، نرم افزار جست‌وجوی دسکتاپ است، این ابزار دسترسی من را به اطلاعات روی رایانه شخصی، سرور و اینترنت تغییر داده است. با هاردهای بزرگتر و افزایش پهنای باند، من چندین گیگابایت اطلاعات به شکل ایمیل، اسناد، فایل‌های رسانه‌ای، دیتابیس تماس‌ها و غیره دارم.

مایکروسافت بیش از ‌50 هزار کارمند دارد، بنابراین وقتی به این مطلب فکر می‌کنم که آینده پرداخت آنلاین چگونه خواهد بود و یا چه کار جالبی خواهد بود که خاطرات دوران کودکی را بشود ذخیره کرد، یا هر چیز جدید دیگر، آن‌ها را می‌نویسم، بعد کارکنان می‌توانند آن‌ها را ببینند و بگویند: نه، تو اشتباه می‌کنی یا اینکه می‌دانی چنین کاری اینجا و اینجا انجام شده است؟

نرم‌افزار SharePoint ، یکی از نرم‌افزارهای محبوب بیل گیتس برای تماس با کارکنان و مدیریت پروژه‌هاست.

عمده ترین مشکل اقتصادی

مهمترین مشکل اقتصادی کشور ما تورم در حال رشد و افزایش لحظه ای سطح عمومی قیمتهاست که طبقات آسیب پذیر را در فشار اقتصادی جد ی قرار داده است و بدون ایجاد ثبات در سطح عموی قیمتها و مهار آن اقتصاد کشور ما به تعادل با ثبات نزدیک نخواهد شد.مهار قیمتها آن اندازه از لحاظ اقتصادی ٍاجتماعی وسیاسی اهمیت دارد که اگر دولت آنرا در اولویت نخست برنامه های خود قرار دهد تصمیم بجا   و اساسی گرفته است . مهار قیمتها بصورت درونزا وسیستمی با ید صورت بگیرد که در غیر اینصورت اگر توان دولت ومجلس دو برابر هم شود قادر به مها رقیمتها نخواهند بود.اساسا دست نامرئی اقتصاد را به تعادل میرساندو در بدو امر دو راه حل برای مبارزه با گرانی وجود دارد:

1-عزم واراده تقاضا کنندهها مبنی بر عدم خرید وکاهش مصرف  بعنوان مثال در مقابل گرانی زمین .مسکن ومایحتاج مصرفی روزانه بطور جمعی و با اهتمام عمومی به کاهش مصرف اقدام نمایند.

2-دولت وبخش عمومی به تنظیم عرضه وتقا ضا کاری نداشته و مداخله ای در اینصورت انجام نشود چرا که مهار قیمتها و تورم و تعادل اقتصادی راهی غیر از تنظیم سیستماتیک ندارد و همانگونه که شاهد بوده ایم هر گونهمداخله بخش عمومی منجر به افزایش قیمتها گردیده است.

این نسخه ساده من برای ساماندهی به اقتصاد است.