مروارید اندیشه کمیجان

این وبلاگ تصمیم دارد با بنیه کارشناسی و کمک مجموعه ای از کارشناسان خبره و اندیشمندان، توانمندیهای ویژه و منحصر به فرد را با بیان علمی و کارشناسی در حوزه شهرستان کمیجان به تصویر کشیده و منعکس نماید.

مروارید اندیشه کمیجان

این وبلاگ تصمیم دارد با بنیه کارشناسی و کمک مجموعه ای از کارشناسان خبره و اندیشمندان، توانمندیهای ویژه و منحصر به فرد را با بیان علمی و کارشناسی در حوزه شهرستان کمیجان به تصویر کشیده و منعکس نماید.

اقتصاد خانوار روستایی

برای توسعه اقتصادی  باید اقتصاد خانوار روستایی واقتصاد کشاورزی روستایی را که اکثریت قریب به اتفاق روستاییان کشاورز نیز هستند بررسی و تحلیل نمود. در این مجال برانیم تا اقتصاد را در خانوار روستایی بصورتی اگر چه  مختصر وگذرا از زوایای مختلف مورد بررسی  قرار دهیم واین بحث چیزی است که به  دلایلی از قبیل مسن بودن جمعیت روستایی کشورمان  و از طرفی پایین بودن سطح سواد آنها ودر میان انبوه مسایل اجتماعی وفرهنگی واقتصادی به جهت موضوع روز نبودن در مظلومیت وحاشیه قرار گرفته است .غافل از انکه همین مسئله فرعی و حاشیه ای شاید ریشه بسیاری از نابسامانیهای موجود باشد. ودلیل این عدم توجه و از نظر دور ماندن بسیاری از موضوعات حساس ناتوانی عمده تحلیگران ما به دیدن هر موضوع در متن وزمینه  (BACKGROND)و فضای مربوطه و وابستگی آن با سایر پدیده ها میباشد.بعبارت دیگر مطالعات وبررسیها فاقد مبنای روشن علمی میباشند.

نگاه سیستماتیک به موضوع ومحیط سیستم ما را در بر رسی یاری خواهد نمود. نگاه پژو هشگران مارا گاهی جلوه مسائل شهری خیره میکند و گاهی تولید وصادرات و بازاریابی آنها را مبهوت کرده وزمانی نیز مشکلات حوزه فرهنگ و سیاست وامور اجتماعی آنها را از پرداختن عمیق و دقیق به مشکلات باز میداردو از سویی در پیچیدگی راهای رفته شده دیگران غرق میشویم واین عوامل مارا از خود بیخود و بیگانه وفرمول زده و خود باخته میسازد .نگاه باید کلان وسیستمی ولی رفع اشکال و اصلاح  باید نقطه ای  صورت بگیرد.بعبارت دیگر اشکال در پیکره مجموعه باید مارا به پیدا نمودن جزء معیوب  راهنمایی کند و مانند پزشک حاذق با مشاهده  بیمار واقدامات لازم درد را صحیح و دقیق شناسایی نماییم

در غیر اینصورت همه پزشکند و مکانیک  ومهندس ولی بدون عنصر  خلاقیت و ابتکار. 

در این مجموعه سعی میشود که اقتصاد خانوار روستایی را در وضعیت  فعلی ودهه های اخیر با مقایسه شاخصهای :اشتغال ٬تولید ٬درآمد٬هزینه ٬دارائیها ٬مسکن واملاک مقایسه نموده واز نظر اجتماعی نیز رونق روستا نشینی بررسی نماییم  .

 واضح است که وضعیت روستاها از نظ شرایط :آب وهوایی٬اقلیم ٬توپوگرافی٬فاصله از شهر وقطبهای جمعیت٬عوامل فرهنگی وفاکتورهای همگرایی٬حوزه نفوذ تجاری وفرهنگی ٬واستعدادهای تولیدی کاملا متفاوت بوده و لذا نمیتوان با بر رسی

کمیجان در امتداد طلیعه نور

 شهرستان کمیجان در امتداد طلیعه  نور

 

ونرید انمن علی الذ ین استضعفوا فی الارض ونجعلهم ائمه ونجعلهم الوارثین                                              (قرآن کریم)

§      الف)مقدمه

   بی شک ثبت وقایع دوران انقلاب کبیر اسلامی که با ایثارگری امت اسلامی ورهبری بی نظیرو خردمندانه امام خمینی که در 22بهمن1357به پیروزی رسید یکی از مهمترین اموری است که بایست به منظور ارج نهادن به از خود گذشتگی ویکپارچگی امت اسلامی دربه ثمررساندن این انقلاب که ریشه در تاریخ این مملکت داشته واز 15خرداد و 1342 به صورت مبارزه ی علنی و رودررو با رژیم ستم شاهی پهلوی و با خون هزاران شهید و جانباز به وقوع  پیوست پرداخت وهمچنین زنده نگه داشتن خاطرات دوران انقلاب اسلامی ضمن اینکه باعث می گردد که روحیات دوران انقلاب درامت اسلامی حفظ شود نسلهای آینده را  نیزدر جریان عظمت انقلاب قرار می دهد.

   لذا سخن گفتن از این معجزه ی قرن و عطیه ی الهی و به تحریر در آوردن ایثارها و شهامت و شجاعت امت اسلام کاری بسیار دشوار و بیان همه صحنه ها در قالب الفاظ بسیار مشکل وخارج ازتوان می باشد ولی این امرموجب نمی گردد که افراد ازحس مسئولیت بیان وقایع خودداری نمایند. چرا که  سکوت و    عدم احسا س مسئولیت نیز گناهی بزرگ خواهد بود و لذا باعنایت به این مسائل گونه ای از اتحاد و یکپارچگی و عرق مذهبی و انقلابی قطره ای از دریای امت اسلام را در منطقه ی دور افتاده و محروم و روستائی در قالب الفاظ به تصویر می کشیم.

ادامه مطلب ...