مروارید اندیشه کمیجان

این وبلاگ تصمیم دارد با بنیه کارشناسی و کمک مجموعه ای از کارشناسان خبره و اندیشمندان، توانمندیهای ویژه و منحصر به فرد را با بیان علمی و کارشناسی در حوزه شهرستان کمیجان به تصویر کشیده و منعکس نماید.

مروارید اندیشه کمیجان

این وبلاگ تصمیم دارد با بنیه کارشناسی و کمک مجموعه ای از کارشناسان خبره و اندیشمندان، توانمندیهای ویژه و منحصر به فرد را با بیان علمی و کارشناسی در حوزه شهرستان کمیجان به تصویر کشیده و منعکس نماید.

قطع اشجار مثمر:

قطع اشجار مثمر:

سوداگران  با اره برقی و با پرداخت هزینه اندک و تطمیع باغداران به قطع درختان میوه چهل و پنجاه ساله در باغات کمیجان و روستاها ی هم جوار اقدام مینمایندکه لازم است باغداران عزیز به بهای اندک محیط زیست،پوشش گیاهی و منابع گرانقیمت و زمینهای حاصل خیز را تخریب و تحت فرسایش قرار ندهند،این درختان سازگار با محیط و ارگانیک از سرمایه های گرانقیمت محسوب میگردنند گه گذشتگان با درایت و کارشناسی و شناخت استعدادهای خاک واقلیم (همه نوع محصولات زراعی، اشجار مثمر و غیر مثمر-بجز مرکبات و نخیلات) کمیجان و با هزاران انگیزه و آرزو  به عمل آورده اند که ما با اندکی تفکر و بروز رسانی مراحل داشت و بر داشت از این نعمات الهی میتوانیم قدر دان تلاشهای بزرگان و وارث لایق رفتگان مومن و زحمتکش خود باشیم نه با از بین بردن آنها!

مبادی ورودی و خروجی شهر کمیجان:

مبادی ورودی و خروجی شهر کمیجان:

    محورهای اصلی وارده از شعاع نقطه شهری در: شکل گیری ، هدایت ساخت وسازها ،ایجاد یکپارچگی در شهر ،سهولت تردد شهروندان و ضریب قابل قبول دسترسی شعاع به مرکز،رشد متوازن و متناسب  و هیئت موزون،ایجاد انگیزه برای نگهداری جمعیت،مهاجر پذیری نقش تعیین کننده ای دارد.چه بسا شهر هایی که کیلومترها از اطراف بدون اینکه سکونتگاه جمعیتی وجود داشته باشد برای عاقبت اندیشی و آینده نگری به لحاظ برخورداری از بودجه مناسب ،بلوارهای عریض احداث گردیده و با گذشت چندین دهه از احداث این بلوارها در حاشیه آن ساختمانی احداث نشده است.

       این مسئله در شهر کمیجان کاملا بر عکس اتفاق افتاده است :بدینصورت که در اطراف کمیجان با فواصل نیم،یک وچهار کیلومتری سکونتگاههای :مجتمع 50واخد، خمار باغی،ذادق آباد،فتح آباد،فضل آباد وحتی  ینگ ملک ، فامرین و سمقاور  واقع می باشند که روزانه مراوده اقتصادی،فرهنگی و اجتماعی زیاد ی با شهر دارند و به عبارتی شهروند مستقیم کمیجان محسوب میگردند که علیرغم این امر شهرداری نسبت به استحکام پیوند اقدامی انجام نداده است.

     لازم است شهرداری کمیجان در افزایش ضریب یکپارچگی و سهولت ارائه خدمات بلوارهای ورودی و خروجی شهر را از اطراف تا این روستاها ادامه داده و با احداث میادین در جهت طرح هادی و جامع شهر  این رو ستاها را به شهر تبدیل و متصل نموده و از نظر خدمات شهرداری تحت  پوشش قرار  دهد.این امر از لحاظ علمی و کارشناسی از اصول بدیهی در تهیه طرحهای  میان مدت توسعه شهری محسوب میگردد.

   هزینه عدم توجه به این امر برای جامعه به لحاظ ایجاد ناهنجاریهای اقتصادی،فرهنگی واجتماعی مانند بیکاری،اعتیاد،مهاجرت و بزهکاری  دهها برابر احداث بلوار و میدان و اتصال به شهر   می باشد .لذا با تمرکز کمیجان و روستاهای اقمار با فاصله اندک در چند سال آینده این نقاط به پیکره شهر کمیجان متصل خواهند شد چه بهتر که این کار با برنامه ریزی و محاسبات وایجاد زیر ساختها صورت بگیرد.

چرا بناهای عمو می کمیجان کتیبه و شناسنامه ندارند؟

چرا بناهای عمو می کمیجان کتیبه و شناسنامه ندارند؟

 تعداد قریب به چهارده مسجد ،وتعدادی مدرسه و بناهای دیگر-دبیرستان رشیدی بعنوان اولین دبیرستان منطقه و خیر ساز- در کمیجان و سطح شهرستان وجود دارد که فاقد هر گونه شناسنامه و سال تاسیس و بانی آن می باشد این در حالیست که تعدادی از مساجد با چند صد سال سابقه تخریب و باز سازی میشوند بدون اینکه به اهمیت قدمت و نوع بنای آن توجه شود ویا  درنگهداری آن و یا اطلاعات مربوطه اقدامی صورت بگیرد. آیا بهتر نیست که برای هر کدام از این بنا ها کتیبه سنگی و شناسنامه تهیه شود؟

امروز نقد فردا نسیه

امروز نقد فردا نسیه (داستان حفظ و نگهداری از میراث فرهنگی شهرستان کمیجان)

   معروفست که دکانداری در سردر مغازه اش جمله "امروز نقد و فردا نسیه "را نصب کرده بود و مشتری ساده و بی پول هر روز را به امید فردا برا ی خرید نسیه لحظه شماری میکرد و فردا که مراجعه میکرد باز فروشنده میگفت که امروز فروشمان نقد است فردا قرار است نسیه بفروشیم.

     منطقه کمیجان از مناطق با پیشینه تاریخی طولانی و غنی استان به حساب می آید و چه بسا اینکه در روشن نمودن نقاطی از سیر تاریخ تمدن ایران عزیز حرفهایی برای گفتن داشته باشد اما متاسفانه تا کنون با کم مهری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان مرکزی مواجه بوده بطوری که این کم توجهی مسئولان موجب گردیده که قسمت اعظمی از سرمایه های تاریخی و فرهنگی این منطقه نابود شود.و هرگاه از سوی مردم و مسئولان محلی اگر پیگیری شده اداره میراث فرهنگی گفته است که: وقت ثبت و نگهداری اینها نشده ویا اینکه: دیگر کار از کار گذشته و دیر شده است .

بعنوان مثال میتوان به نمونه هایی اشاره کرد:

1-بازار سر پوشیده کمیجان:این شهر در کتب تاریخی برابر استنادات دارای بازار سر پو شیده تا چند دهه اخیر بوده که این اثر تاریحی بدلیل بی

ادامه مطلب ...

شهرستان کمیجان رتبه اول باغداری دیم استان

شهرستان کمیجان رتبه اول باغداری  دیم استان: باغات انگور روستاهای یساول،یاسبلاغ،دره سبز،کوت آباد،خاتم آباد بشیوه دیم میباشد .این بهره برداریها بشیوه  دیمکاری و بدون استفاده از منابع آبی ذخیره مورد استفاده قرار میگرد و این بهره برداریها ضمن ایجاد اشتغال و افزایش تولید وجلوگیری از فرسایش خاک از نظر ابیاری با اتکا نزولات جوی نگهداری میشود که از نظر صرفه جویی و صیانت منابع آب  ضمن توجه و بروز رسانی جهت افزایش سود آوری و بهره وری آن  بایستی کاملا بعنوان واحدهای بهره برداری ترویجی در کشور شناسانده شود. اهمیت این امر در سال جهاد اقتصادی به فرمان مقام معظم رهبری   بعنوان مصادیق صرفه جویی و افزایش بهره وری نیز  اجتناب ناپذیر است.   از نظر تزریق تسهیلات بانکی نیز کاملا خودگردان-دیمی-میباشند امید است کارشناسان کشاورزی به این سرمایه های بی بدیل و ارزشمند نیز اندک توجهی داشته باشند.