مروارید اندیشه کمیجان

این وبلاگ تصمیم دارد با بنیه کارشناسی و کمک مجموعه ای از کارشناسان خبره و اندیشمندان، توانمندیهای ویژه و منحصر به فرد را با بیان علمی و کارشناسی در حوزه شهرستان کمیجان به تصویر کشیده و منعکس نماید.

مروارید اندیشه کمیجان

این وبلاگ تصمیم دارد با بنیه کارشناسی و کمک مجموعه ای از کارشناسان خبره و اندیشمندان، توانمندیهای ویژه و منحصر به فرد را با بیان علمی و کارشناسی در حوزه شهرستان کمیجان به تصویر کشیده و منعکس نماید.

نقد محتوایی فارسی اول و دوم ابتدایی

درست 45 سال قبل کلاس اول ابتدایی را گذرانده ام هنوز کلیه درسهای فارسی اول ابتدایی آن زمان را بخاطر دارم :آب ،آب ..بابا نان داد...آن مرد آمد..زیور و زیبا از سینی سیب بر میدارد.....ما گلهای خندانیم فر زندان ایرانیم و...    و زیباتر  و ماندگار تر از آن تصاویر متناسب و کارشناسی شده هر درس که هرکز از ذهنها پاک نخواهد شد و قشنگتر از آن در فارسی سال دوم:به کلاس دوم خوش آمدید، تصمیم کبری،دوستان ما،چوپان دروغگو،برگ ریزان ،روباه و خروس،روباه و زاغ،مرغابی و لاک پشت و...

براستی چه چیزی این مطالب را بعد از نزدیک به پنج دهه  به این زیبایی در اذهان دانس آموختگان آن زمان حک کرده و نقش زیبایی را در ذهن ایجاد کرده که غیر قابل فراموشی است؟بطوریکه این مطالب جزء و جود دانشمندان و دانش اندوختگان آن زمان گردیده است.1

متاسفانه در کتاب فارسی سال اول فعلی مطالب و عناوینی از دروس گنجانده شده که حتی برای فردا در ذهن دانش اموز نمی ماند،کلمات و عبارتهای بی مفهوم(نایاب،کمیاب،جمله های بی معنی و بی مزه ...)که نتیجه ای جز سر در گم کردن معلم،دانش آموز و اولیا ندارد باید  بجای دست مریزاد گفتن بگوییم : این تذهبون؟

بسیار جای تاسف دارد که بعد از گذشت چندین دهه بجای دقیقترو کمی وقابل سنجش کردن ،معیار ارزیابی دانش آموز به شاخص غیر قابل ارزیابی:ضعیف،متوسط وخوب  روی آورده ایم .این امر مانند عوض کردن معیار:میلیمتر،سانتیمتر،متر با شاخصهای فله ای :ضعیف،متوسط وخوب   میباشد که نه تنها دانش آموزان ضعیف درس خوان نمیشوند بلکه دانش آموزان نخبه نیز ضعیف میگردنند و آثار ویرانبار این نا کارشناسی تا صد سال دیگر نیز قابل جبران نخواهد بود.

از طرف دیگر نیزبعنوان فردی از  اولیاءکه با برنامه ریزی دقیق در کنار مراکز آموزشی موفق به هدایت  تحصیلی چندین دانش آموز نخبه ئ ممتاز را بعنوان تجربه بیست وپنج ساله در پرونده تجارب خود دارم  و میتوانم ادعا کنم که مطالب ،مفاهیم و مسایل ومشکلات درسی شاید برایم به اندازه معلمان و آموزگاران ملموس باشد !ای بسا بسیار آموزگارانی که فرزندانشان  را نتوانسته باشند در مسیر تحصیل باندازه اینجانب هدایت کنند!اکنون نیز شاهد درس خواندن دانش آموزان پایه اول و ابتدایی هستم  سرعت یادگیری دانش آموزان فعلی را باتوجه به پیشرفت تکنولوژی   به دانش آموزان محروم زمان خودم مقایسه میکنم عمیقا متاسف میشوم.در این دوره با این سطخ فن اوری و اینهمه آموزگار و تخصیلکرده و سزعت آموزشی اینگونه!؟

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد