مروارید اندیشه کمیجان

این وبلاگ تصمیم دارد با بنیه کارشناسی و کمک مجموعه ای از کارشناسان خبره و اندیشمندان، توانمندیهای ویژه و منحصر به فرد را با بیان علمی و کارشناسی در حوزه شهرستان کمیجان به تصویر کشیده و منعکس نماید.

مروارید اندیشه کمیجان

این وبلاگ تصمیم دارد با بنیه کارشناسی و کمک مجموعه ای از کارشناسان خبره و اندیشمندان، توانمندیهای ویژه و منحصر به فرد را با بیان علمی و کارشناسی در حوزه شهرستان کمیجان به تصویر کشیده و منعکس نماید.

جاده وفس-آقچه قلعه با گذشت۴۵سال از شروع احداث ،بالاخره تکمیل خواهد شد ووفس را از بن بست و محرومیت خارج خواهد کرد

تاریحچه و تجزیه و تحلیل (علمی،اقتصادی،مالی)طرح احداث جاده وفس-آقچه قلعه

الف)تاریخچه:

قدمت و سابقه جاده خاکی جیپ رو مسیر وفس -اقچه قلعه برابر با تاریخ  پیدایش وفس میباشد در سالهای قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نیز دارای اهمیت به ندرت توسط اداره راه و ترابری وقت بوسیله گریدر و نیروی انسانی مورد تسطیح و نگهداری قرار میگرفته است.اما آنچه قابل توجه است اینست که بعد از انقلاب و فرمان حضرت امام خمینی(ره)مبنی بر تشکیل جهاد سازندگی برای محرومیت زدایی از روستاها با احداث راه ،شبکه برق،آب و حمام بهداشتی ،در سال  1360 واحد راهسازی کمیته عمران جهاد سازندگی بخش وفس(کمیجان-که با تشکیلات مستقل شهرستان زیر پوشش چارت سازمانی استان مرکزی فعالیت میکرد) مجددا نسبت به تیغ انداختن و تسطیح آن اقدام نمود.

آنچه که مسلم و بدیهی است اینکه باز سازی و تسطیح و آسفالت این محور از دیر باز یکی از خواسته ها و پیگیری های اهالی روستای وفس،منطفه بزچلو-شهرستان کمیجان-بخش قهاوند، شهرستان ملایر ،شهرستان خنداب و شهرستان ساوه میباشد.

 تا اینکه در جریان سفر پر برکت مقام معظم رهبری در سال 1376 به استان مرکزی با در خواست کتبی و متفق و همزمان: شورای اسلامی روستای وفس ،شورای اسلامی شهر کمیجان وشورای اسلامی بخش ، در فهرست پروژه های پیشنهادی سازمان جهاد کشاورزی استان مطرح و احداث آن تصویب گردید،اینکه چرا پس از گذشت 16 سال تاکنون این مصوبه اجرا نشده ،سئوالی است که باید متصدیان استانی پاسخگو باشند.

ب) تجزیه و تحلیل کارشناسی و دلایل توجیهی (علمی،اقتصادی،مالی)طرح احداث جاده وفس-آقچه قلعه:

1)با بررسی  سابقه طرح واژه توسعه نامتوازن ویا بعبارتی نا متعادل در توسعه اقتصادی ،اجتماعی استان مرکزی در سال 1385 - برای نخستین بار توسط اینجانب بطور روشن و تلویحی در روش برنامه ریزی استان که توسعه نیافتگی و عقب ماندگی نوار غربی استان را علیرغم پیشرفت و توسعه سایر مناطق  نقد و بیان میکرد پیشنهاد داده شد که این مورد انتقاد شفاهی که گاها توسط بنده طرح می گردید متاسفانه  مورد عنایت جدی قرار نمیگرفت  تا اینکه بعدها توسط مسئولین به وقوع توسعه نامتوازن اذعان گردید که دیگر کار از کار گذشته بود  .

  احداث این محور استان را از بحران توسعه نامتوازن نجات داده و توسعه استانی را تعدیل و هماهنگ خواهد نمود.چرا که کارشناسان توسعه اذعان دارند که :توسعه نامتوازن وناهماهنگ=توسعه نیافتگی و اتلاف منابع اقتصادی

2) نقش طرح احداث و  آسفالت محور وفس-آقچه در کلاس جاده درجه 3-روستایی در مرحله نخست ظرفیت تردد را به متصدیان امر روشن و مبرهن نموده و مناطق یاد شده را از بن بست و محدودیت ارتباط با تهران و شمال کشور نجات خواهد داد.

.

3)با ایجاد ارتباط جاده ای بین مناطق شمالی استان(شهرستانهای ساوه و زرندیه) ضمن ایجاد همگرایی بین اقمار با مرکزیت استان ،شعاع دسترسی جاده ای مرکز استان بهبود یافته و تسهیل میگردد.بطوریکه عدم مقبولیت مرکزیت استان توسط توابع کاهش یافته و روند رو به بهبود طی نماید طوریکه هر از چندگاهی شهرستانها ی شمالی استان درخواست انتزاع از استان مرکزی و پیوستن به استانهای :تهران،قم و همدان را نداشته باشند.

4)زنجیره طرح روستا ی نمونه گردشگری وفس با احداث این جاده وارتقای آن به جاده بین شهرستانی و ملی تکمیل میگردد،چراکه بدون این جاده طرح گردشگری نیز مختوم به شکست خواهد بود.

5)در مرحله نخست حدود 200هزار نفر از این امکان بهره مند خواهند شد.

6)کاهش مسافت تردد مناطق یاد شده به تهران و بالکعس  به میزان تقریبی  و قابل ملا حظه 85  کیلو متر ، که از نظر صرفه جویی در هزینه رقم قابل ملاحظه ای را در سال شامل میگردد.

7)بار ترافیکی محورهای موازی –شمال به جنوب و بالعکس  جانبین این پروژه-بزرگراه همدان-تهران و اراک –قم ، تعدیل و در نتیجه از تصادفاات و هزینه های ملی کاسته میشود و این تعدیل تردد در تعدیل و توازن توسعه و فقر زدایی این مناطق تاثیر شگرف خواهد داشت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد