مروارید اندیشه کمیجان

این وبلاگ تصمیم دارد با بنیه کارشناسی و کمک مجموعه ای از کارشناسان خبره و اندیشمندان، توانمندیهای ویژه و منحصر به فرد را با بیان علمی و کارشناسی در حوزه شهرستان کمیجان به تصویر کشیده و منعکس نماید.

مروارید اندیشه کمیجان

این وبلاگ تصمیم دارد با بنیه کارشناسی و کمک مجموعه ای از کارشناسان خبره و اندیشمندان، توانمندیهای ویژه و منحصر به فرد را با بیان علمی و کارشناسی در حوزه شهرستان کمیجان به تصویر کشیده و منعکس نماید.

سروده ها:


چون اشک زدیده به دل خاک چکیدن                 افتادن و سوختن  و   خویش ندیدن

با تندی طوفان،    زپی یار دویدن                 با پای برهنه،  رخ دلدار ندیدن

پروانه صفت گرد رخ  شمع پریدن               جان باختن و سوختن و یار ندیدن

با صبر میسر زهمه  رنج رهیدن                گرطعنه زنند سخت تراز مارگزیدن


  بنشینم و یک قصه دیگر کنم آغار

  وین بار دگر نغمه صبری بکنم ساز

فریاد زدی ساده دلان باز رسیدند            بیدار شوید سینه عشاق دریدند

هان پیکر حلاج سر دار کشیدند              بر قامت وی جامه الحاد بریدند

با چشم حقیقت دل   بیدار ندیند               آیینه شکستند پی زنگار دویدند

آرام بگیر ای دل افسرده و بی تاب

دندان به جگر نه تو ای تشنه پی آب

شهرستان  کمیجان حائز رتبه نخست کیفیت هوادر بین شهرستانهای استان مرکزی :

به نظر کارشناسان سنجش کیفیت هوا،  میانگین مطلوبترین هوادر طول سال بلحاظ شرایط اقلیمی خاص در رتبه بندی کیفیت بین مناطق مختلف استان مربوط به شهرستان کمیحان میباشد.

دلایل عمده این ویزگی منحصر به فرد:

1- وجود سیستم تهویه مناسب منطقه ای با دارا بودن ورودی و خروجی مناسب هوا، و دقیقا" منطبق با جریان بادهای غالب درطوب سال (جنوب غربی-شمال شرقی) که نمایانگر  مکان یابی ا صولی و مهندسی این شهر در هزاران سال قبل بوده است.

2- عدم وجود موانع اقلیمی تهویه از قبیل کوهها در مسیر جریان بادهای غالب سال،بطوریکه رشته کوه وفس در شمال شهرستان واقع میباشد.

3- میانگین و معدل خنکترین شهرستان در طول سال بین شهرستانهای استان،حاکی ازتهویه مطلوب منطقه است.

4- سازگار بارویش انواع اشجار و گیاهان بومی و وحشی و بر خورداری ازتنوع  زیستی جانداران  و وجود اکو سیستم با رنجیره های زیستی کامل .

5-    بدلایل فوق،  این شهرستان با صنعتی شدن و استقرار صنایع عظیم نیز دچار آلودگی نخواهد شد.  

شرایط اقلیمی شهرستان کمیجان:

شرایط آب و  هوا و خاک این شهرستان آنچنان استعداد طبیعی و کشاورزی دارد که درنوع خود  بی نظیر و خاک آن به جهت روسوبی بودن  ، منحصر به فرد است.

        خواستم بگوییم که در خاک آن همه نوع درخت(میوه وغیر مثمر ، بجز مرکبات و نخیلات) و همه محصولات زراعی بعمل می آید ترسیدم که خاکش را سوغات به سایر  مناطق اانتقال دهند،چون آبهای زیر زمینی اش را علیرغم کمبود آب شدید در روستاها ی شهرستان  وبیداد بیکاری جوانان، انتقال میدهند  ولی از آنجا که فاکتورهای دیگر مثل" ارتفا  از سطح دریا" و"هوا" قابل انتقال نیست خیالم راحت شد .

     وقتی منطقه با کمبود شدید آب  دست و پنجه نرم میکند وبیکاری و محرومیت  در  شهرستان و روستا ه بیداد میکند و آبهای زیر زمینی اش بدون توجه به نیاز کشاورزان  روستاهای همجوار، به 100کیلومتری انتقال میابد،نشانگر عمق بی توجهی به استعداد زراعی و باغی و دامداری شهرستان است.

چقدر کوچک هستم!؟

          وقتی نگاه کوچک و سطحی به تاریخ دانش بشری میافکنم و تنها قله ها وستارگان و آفرینندگان نقاط عطف در مسیر دانش را میبینم ،به خود میگویم در برابر این اختراعات و کشفیات بزرگ و متحول کننده جهان و خیره کننده بشر ، چقدر کوچکم!

       اختراع نیروی برق و الکتریسته توسط توماس آلوا ادیسون ،که کلیه وجود زندگی بشر را  بخود وابسته کرده ،بطوریکه اگر ادیسون کلید "نبود برق" را میزد  زندگی بشر مختل و غیر قابل تصور میشد.

      اگر امواج و انتقال آن  کشف نمیشد وتوسط گراهام بل رادیو اختراع نمیشد!اگر میکرب و واکسن توسط رابرت کخ و پاستور کشف نمیشد!اگر نیروی بخار وماشین کشف نمیشد! بهتر بگوییم اگر چرخ کشف نمیشد!و....  باید بگوییم  چقدر به دانشمندان مدیونم و چقدر باید تلاش کنم تا مگر ذره ای ناچیز و میکروسکوپی از این همه اختراع و تلاش و از خود گذشتگی دانشمندان را جبران کنم.

تحقیقات و مقالات علمی  کارشناسان:

مهندس احمد آزادنیا ، برنامه ریزی،اقتصاد مهندسی،دانشگاه بوعلی همدان

دکترفاطمه آزادنیا ،فیزیک پلاسماه

مهندس احسان آزاد نیا،کارشناش ارشد تاسیسات انرژی ،دانشگاه شهید بهشتی

مهندس علیرضا آزادنیا ، مکانیک، طراحی و تولید ،دانشگاه علم و صنعت

مهندس زهرا آزادنیا ، مکانیک، طراحی و تولید،دانشگاه علم و صنعت