آیین سوگواری سرور و سالار شهیدان در شهرستان کمیجان - سر زمین نایب الحکومه ها

مقدمه:

قرار داشتن مرکز شهرستان در نقطه تلاقی دو جاده اصلی منطقه و مناطق همجوار که سهولت دسترسی    و عبور مسافران را از  مسیرهای میان بربین شهر های :همدان،قم،اراک،ساوه وملایر موجب گردیده ،از قدیم الایام منجر به شکل گیری مرکزیت تجاری و سیاسی و اداری در شهرستان کمیجان  و رونق آن گردیده است  .

درگذر زمان  نیز به موازات پیشرفتها و توسعه در حوزه های اقتصادی ،اجتماعی ،فرهنگی ،هنری وسیاسی ،سنن و آداب و رسوم این شهرستان نیز درمنطقه بینابینی تمدنها باستان دستخوش تغییرات پیشرفت و توسعه و تنوع  از دیدگاه متخصصان و اندیشمندان ومتفکران گردیده و بعنوان حوزه های بکر تحقیق و پژوهش در خورتوجه شایان محافل آکادمیک  می باشد.

بر این اساس عزاداری جضرت ابا عبدا..الحسین (ع) با ویژگیهای خاص این منطقه  و روستاها از جمله :وفس،چهرقان ،فریس آباد،آمره،اسفندان ،سمقاور ،محمودآباد ،یساول،چلبی،خسروبیگ،خمارباغی،کلوان و سایر روستاها و شهرهای میلاجرد و کمیجان برگزار میگردد.

 بعنوان گزیده و نمونه بارز  در مرکز شهرستان که تا دو سه دهه  نخست  قرن 13 شمسی از کانونهای مطرح استقرار نایب الحکومه های عصر قاجار محسوت میشد برگزاری آیینهای وگواری شهادت امام حسین(ع)با عظمت و شکوه و نظم خاص و قابل تاملی برگزار میشد:

1-آماده سازی و سیاهپوش کردن مساجد و تکایا و نصب پرچمهای مشگی  و تامین وسایل و ادوات عزاداری از قبیل : طبل ،سنج،زنجیر،لباس تعزیه و پیراهن مشکی هییتها ،علم و کتل وآمادگی و تمرین نوحه خوانها و تعزیه خوانها       و تدارک و تامین   اسب تعزیه (خانوادههایی نذر پرورش و نگهداری اسب تعزیه  داشتند) از اقدامات اولیه  ورود به ماه محرم محسوت می شد.

  1. از اول  تا پنجم دسته جات مساجد  هشت  گانه محلات:جامع،کهنه قلعه ،قلعه،سراب،خیابان،کهنه مسجد، حصار بالا ،علی قلی بیگ  بطور شبانه بعد از روضه به نوحه خوانی و سینه زنی  می پرداختندکه غالبا نوحه ها به زبان ترکی محلی و گاهی هم فارسی بیان میشد.
  2. بعد از شب پنجم هر شب هیئتها بعد از دم گرفتن و همخوانی متون نوحه ها با علم و طبل و سنج ار مسجد محل حرکت کرده با نوحه خوانی تا مسجد مسیر به همه مساجد دیگر مراجه و در هرکدام یک نوحه سینه زنی و یک نوحه زنجیر زنی  خواند و بدین صورت عزاداری میشود ودر بدو ورود به هر مسجد هیئت میهمان با خواندن عبارت:"عزای شاه جهان ماتمیان السلام " وارد میشوند و موقع خروج  نیزعبارت:"ای اهل عزا خدا نگهدار"و میزبان نیز با گفتن:"سینه زنان شه دین خوش آمدید ،خوش آمدید آز آنها بدرقه میکنند.
  3. سه روز قبل از روز عاشورا عصرها در دو محله گل ایچه(مسجد جامع) و محله سراب عصرها مراسم تعزیه خوانی برگزار میشود و بعد ازآن هیئتها در کوچه و برزن حرکت میکنند و مردم قربانیهای نذری گوسفند و گوساله را زیر پای عزاداران ذبح و نذورات دیگر  از قبیل شربت و شیرینی و فتیر و میوه جات  را توزیع میکنند.که این نذورات در روز عاشورا و تاسوعا به اوج خود میرسند .
  4. در سه روز آخر دهه با آمدن کمیجانیها ی مقیم شهرهای سراسر کشور و میهمانان جمعیت ده هزار نفری کمیجان بیش از سه برابر میشود در همه محله ها بساط ناهار و شام و صبحانه و حلیم نذزی  برپاست و از همه پذیرایی میشود و از قدیم سنت است که  مدیون کرده اند کسی را که در این ایام در منزل اجاق روشن کند ،همه میهمان سقره و خوان گسترده امام حسین هستند.
  5. در صبح روز عاشورا هیئتها  از مسجد محل با علم و کتل وعلامت و خواندن شعر :"امروز عاشوراست یا عید قربان است کرب وبلا یکسر از خون گلستان است "حرکت میکنند واز اطراف  وارد خیابان اصلی میشوند ودر حال حاضر از محله قلعه و مسجد جامع و سراب میگذرند و بعداز ناهار در دو محل ذکر شده به تماشای تعزیه میپردازند،در گذشته ها این هیئتها پس از ورود به خیابان اصلی از قلعه عابدین خان،قلعه دکتر لقمانی و قلعه عاصم السلطنه نیز میگذشتند و مسیر حرکت طوری تنظیم گردیده بود که قلعه ها نیزاز نقاط اصلی مسیر محسوب میشد و عزاداران از لایلا ی درختان سربه فلک کشیده و درختان بیذمشک و کنار نهر پرآب میگذشتند و توسط  خادمین خانها قربانیهای زیادی ذبح و توسط خانواده خانها به نوحه خوانها انعام داده میشد.عزاداریهای روز عاشورا در آن روزگار معمولا به  صورت دسته های سینه زنی بود که دسته ای متنی را میخواند و دسته مقابل جواب میداد:"اهل حرم بیایید بدانید که یاوری ندارم  چه سازم ای خدا زظلم کوفیان" دسته دیگر جواب میداد:"دست علمدار از جفا شد جدا چه سازم ای خدا زظلم کوفیان" و یا"چون ماه بنی هاشم بر شط فرات آمد گویی که مگر خضر است بر آب حیات آمد " برداشت کفی از آب تا آنکه بیاشامد جاری زدو چشمانش خون چون قطرات آمد "دسته ها پس از طی مسیر قلعه ها یکی یکی به مقابل مسجد جامع میرسیدند  و در آن میان دسته نمادین و کفن پوش و شمشیر بدست قمه زنها که حلقه واردر یک دست شمشیر و با یکدست دامن پیراهن فرد مقابل را گرفته  با زمزمه متن "اگر کشتند چرا آبش ندادند کفن بر جسم صد چاکش نکردند "توجه حاضران را جلب میکرد و اطرافیان را تحت تاثیر قرار میداد.
  6. شب شام قریبان همه دستجات در تاریکی و بدون چراغ روشنایی و با علم و پرچم خوابیده به سان شبهای قبل به مساجد دکر شده میروند و مراسم خاص شب شام غریبان را انجام میدهند.
  7. آنچه ذکر شد خلاصه و چکیده ای از دریای آیین عزاداری محرم در مرکز شهرستان بود که برای مستند سازی و به تصویر کشدن کامل آن نیاز به تجهیزات و منابع مالی و حمایت و اقدام دستگاههای متولی میباشد.  نویسنده:احمد آزادنیا 15/12/1400 شمسی

فراخوان و دعوت از پزشکان برای همیاری  در شهرستان کمیجان

       از قدیم تعداد نفرات قابل توحهی از  تحصیکردگان  شهرستان کمیجان در رشته های پزشکی متخصص بودند و بویژه در  سالهای قبل از انقلاب تابستانها را در باغات و مزارع خود در کمیجان سپری می کردند و به موازات تابستان گذرانی در باغ و قلعه خود در  صندلی  وزیر سایه درخت و فضای فرحناک و مشجر و کنار نهر آب به طبابت مردم بطور کاملا رایگان نیز می پرداحتند،اطبایی چون مرحوم  دکتر سید مرتضی لقمانی،دکتر بهادری،دکتر میر هاشمی وسایر پزشکان  به ارائه این خدمت صادقانه و رایگان می پرداختند و بیماران روستاهای  مناطق مجاور مانند  قهاوند ،خنداب  وفراهان نیز علاوه بر سطح شهرستان(فعلی) به این اطباء حاذق و متحصص  و نیکو کار و الگو بدون تحمل هزینه و مشقت مراحعه نموده و درمان می شدند .

      بهتر است  اکنون نیز که تعداد پزشکان  ومتخصص شهرستان در شهرهای بزرگ مثل تهران و کلانشهرها ی دیگر دهها برابر آنموقع شده و شهرستان از فضا و تاسیسات  و تجهیزات در مانی بر خوردار است متخصصان حوزه  درمان که لااقل زادگاهشان این شهرستان است(مقیم داخل و خارج از کشور) با انسجام و ایجاد تشکل مردم نهاد  و با یک حرکت هماهنگ و خیر خواهانه  این  کار نیک و خدمت صادقانه را دوباره احیا نمایند،که محاسن این قدم خیر اینست که هم پزشکان اوقات فراغت را در زادگاه خود میگذرانند و هم خدمتی به همشهریان ارائه میدهند و ...... زندگی صحنه ی یکتای هنرمندی ماست

هر کسی نغمه ی خود خواند و از صحنه رود

صحنه پیوسته به جاست

خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد     ........ با سپاس احمد آزادنیا

 

ایل برچلو ویا بزچلو یکی از ایلات نامدار ایران است که در پهنه تاریخ کشور عزیزمان رشادتها و دلاوریهای این ایل بزرگ میدرخشد که منطقه سکونت این ایل بزرگ شهرستان کمیجان از توابع استان مرکزی میباشدو در حال حاضر نیز  کلمه بر چلو بعنوان پسوند بسیاری از ساکنان شهر و روستاهای این منطقه تاریخی مانند:فامرینی بزچلویی،چهره قانی بزچلویی،آمره ای بزچلویی،استهری بزچلویی،فریس آبادی بزچلویی،اسفندانی بزچلویی،خان آبادی بزچلویی،کوت آبادی بزچلویی ،خسروبیگی بزچلویی،کمیجانی بزچلویی،نیک ملکی بزچلویی ،عیسی آبادی بزچلویی،اناری بزچلویی،فتح آبادی بزچلویی،محمدی آبادی بزچلویی ،اکبر آبادی بزچلویی وصدها نام دیگراستفاده میشود و علاوه بر آن"لو"نیر پسوند بسیاری از شاخه ها و تیره ها ی زیر مجموعه  این ایل بزرگ همچنان باقی است که نشانگر تاریخ واصالت و ریشه این اقوام میباشد مانند:اروجلو،جمالو،شاهمیرزالو،پیر حسینلو،احمدلو،قره چلو،بادینلو،حاجیلو،حیدرلو،،نظرلو،اوردلالو،نبیلو،سلوکلو،،عاشقلو،، و ...

:شعری در وصف بزچلو سروده آقای احمد آزادنیا

 

بیزدن سلام برچلونیی ایلینه

کدلرینیی تورکی و تات دیلینه

 

داغلار کیمین ریشه واره بو ایلیی

تاریخلرده نیشان واره بو ایلیی

 

قاراپاپاقلار سولدوزدا ساغ اولسون

برچلولار کوموزاندا داغ اولسون

 

یای توکنیب پایوز یئله اسرده

قوز و آلما‌ساتان وفس‌دن گلرده

 

قرمیز آلما نئچه آی سالوم قالارده

هوش‌آپاران عطره اؤودن گلرده

 

میلگیردده نعمت باشدان آشارده

خرمن خرمن بوغدا آرپا داشارده

 

برچلونیی گؤزل گؤزل کدلره:

کوموزان و میلگیردیر شهرلره

 

خسروبگ و سوماوور و اسفندان

بوووس خمارباغی، تکیه و کلوان

 

آمره و ولازجرد و چهرقان

فرس‌آوا و اوسوب‌کریز و طرلان

 

ویلدآوا و چلبی، منصور‌آباد

نهره پشته فامرین جعفرآباد

 

علی‌آباد و فتح آباد، فضل‌آباد

آقچه‌کهریز، سبز آباد، سردارآباد

 

سوسن‌آباد سوران و محمود‌آباد

یاساوول و خان‌آباد و کوت‌آباد

 

کشنه، قازوق، شاققله، مهدی‌آباد

روشنایی و نشمیه و مقصود‌آباد

 

میدانک و ممد‌آباد، عود آغاج

کوت‌آباد و چابار و قطار آغاج

 

امام‌زادا عباس و زاوا، فتح‌آباد

چالمیان و چابار و جعفر‌آباد

 

احمد‌آباد ،یئنگی ملک، عاصم‌آباد

ابرام‌آباد ،خان‌آباد و صیدآباد

 

جل‌آباد و قارا گؤل، قاسم‌آباد

گورچان و فرک‌، شاه تپه، خالق آباد

 

راستگردان و بولاق و اکبرآباد

دره گرگ، یاسبلاغ و حسین‌آباد

 

باخای بووس داغه باشئندان گئجه

اولدوز کیمین کندلر چراغه، نئجه!؟

 

گؤزل برچلونیی شهر و کدلره

پاروللاسون چراغلاره، اؤولره

 

آدلی سانلی برچلونیی ایللره:

ساغ اولسونلار بو دشت و داغ گوللره

 

بورچلودا نظرلو و بادینلو

حاجیلو و احمدلو و جمالو

 

شاهمیرزالو، اروجلو، قره‌چلو

پیرحسینلو، اردلالو، نبیلو

 

سلوکلو و حسنلو غریبلو

یاساول‌لو، یاسبلاغ‌لو عاشقلو

 

تامام بولار بیر سس اولار: برچلو

اوجا سسللر دییر: یاشا برچلو

 

برچلو بیرقی‌میزه قرص ساخلا

ریشه‌میز وار اصله ایتیرمه ساخلا

 

بیربیرینن دامجولار دریا اولار

دریادان آیرولان دامجه زار اولار

 

هوشیار اولون اصلیزه آلماسونلار

ایل ایچننه ایککی‌لیک سالماسونلار

 

بو ایل تاج و تخته شاهلار چاددوروب

تاریخلرده آتلارونه چاپدروب

 

ایل آدونا چوخ کتابلار یازولوب

دلاورلیک رسمه دیمه پوزولوب

 

دؤگول‌چیلر، چؤگورچیلر، سازچالان

دؤگدورون تا یاخچه تاریخده قالان

 

رحمت اولسون شهریارون سؤزونه

بیر یول آچده سؤزلر بوجور دییینه

 

«سلام اولسون شوکتیزه ایلیزه

منیمده بیر آدوم گلسین دیلیزه»

 

بیر سؤز دیدیم آزادلولار دیلین‌نن

بؤیوک برچلو یاشاسون ایلیی‌نن

 

 

 

 

احمد آزادنیا فروردین ۱۳۹۵

گزیده ای از جلوه های فرهنگی ، اجتماعی و سیاسی شهرستان کمیجان:

 

1- برخورداری از شبکه برق غیر دولتی  از سال1345  (زمانیکه  شهرهای معدودی در محدوده استان فعلی از روشنایی برق بر خوردار بودند)با نصب ژنراتور عظیم(کارخانه برق) و احداث شبکه و خط انتقال واگذاری انشعاب و نصب کنتور توسط شرکت  خصوصی تا اتصال کمیجان به شبکه برق سراسری(بمدت 25سال) – فعال نمودن مشارکت مردمی و واگذاری امور به بخش خصوصی وکاستن از تصدیهای دولتی از اموری است که پس از 65سال جزء آرمانها و اهداف بخش دولتی به شمار می آید.

 

2-احداث نخستین  دبیرستان در منطقه محصور بین نقاط: اراک-آشتیان –ساوه-همدان0ملایر در نقشه با نام دبیرستان حاج حسین رشیدی توسط فرزند گرامی شان خیربزرگوارحاج مجمود رشیدی در سال1350(زمانیکه از نظر دولت  این منطقه فاقد شرایط و حد نصاب احداث دبیرستان بود) ،از نقاط عطف جلوه های مشارکتی و فرهنک دوستی این شهرستان میباشد که از برکاث این شجره طیبه تحصیل وفارغ التحصیلی حمعیت کثیری است که در سمتهای مختلف در حال خدمت به کشور بوده و میباشند.

 

3-در زمینه های تحرکات اجتماعی و سیاسی نیز بعنوان شاخص میتوان به خیزشها ی مردم کمیجان  در  جریان انقلاب اسلامی پس از قیام 15 خرداد اشاره نمود به صورتیکه در جاهای  

 

 

دیگر استان هنوز شروع نشده بود،اشاره نمود که سرانجام آن  خلع سلاح نخستین کلانتری ژاندارمری در سطح کشور و انعکاس آن در جراید کثیر الانتشار کشور ورسانه های بین المللی از جمله رادیوهای بیگانه:بی بی سی،آمریکا،مسکئو اسراییل در 19بهمن57 گردید،مردم  کمیجان در این حوزه از پیشگامان کشوری و پیشرو ان این حرکتها بوده است ،بطوریکه کمیجان  قبل از پیروزی ا نقلاب اسلامی تنها کانون  فعال و پر جنب وجوش برای برگزاری اعتراضات و تظاهرات عظیم برای انقلابی های  منطقه ومناطق همجوار :فراهان،قهاوند ،خنداب و سایر مناطق دور ونزدیک فراهم نموده بود که از نظر مدیریت و هماهنگی و یکپارچگی بی نظیر بود.

 

4-تاسیس و راه اندازی کانون عبادی سیاسی نماز جمعه با پیگیری و مشارکت مردم همزمان با  نماز جمعه تهران(اولین نماز جمعه در کشور).

 

5-تاسیس شهرداری مردمی از سال 1358 و تامین حقوق کارمندان و هزینه های آن بصورت کاملا مردمی بمدت پنج سال قبل از رسمی شدن آن.

 

6-دادن خودیاری  با هزینه مردم در طول چندین سال اجرای پروؤه  های:آسفالت  محورآهنگران- کمیجان  ،خط انتقال برق  وتلفن آهنگران –کمیجان، بادادن دو دستگاه نیسان با  راننده  و مخارج آنها،علیرغم پیگیریها و درخواستها و تقاضاهای مردمی قبل از تصویب و شروع عملیات احرایی که در دستگاهها و ادارات استانی و وزارتخانه ها به مثنوی هزار من میرسد.

 

7-در راستای تامین امنیت و آرامش  نا آرامی های اول انقلاب ،مردم منطقه همزمان با تهران اقذام به تشکیل داروغه ها ی محلی که سپس به کمیته انقلاب تبدیل شد ،نمودند که آرامش و امنیت کامل را در منطقه و مناطق همجوار ایجاد نمود-همزمان فقط نهاد انقلابی کمیته در مرکز استان تشکیل وفعال شده بود.

 

8-اولین بیمارستان خیر ساز باهمت نیکوکار بزرگوار مرحوم حاج سلیمان اناری در سال 74 باصرف هزینه هفتصد میلیون تومان برای بهرهمندی منطقه و مناطق همجوار از خدمات آن بناگردید.

 

9-زمینها و کمکهای مالی کثیری که برای احداث ساختمانهای دولتی و عام المنفعه  در اختیار ادارات دولتی قرار داده شده است  که از حساب شماره خارح است.

 

      موارد فوق نمونه هایی از همت و تلاش بزرگواران نیک اندیش کمیجان بوده که به همشهری بودن با آنها بخود می بالیم و بجاست اگر به یاد هرکدام تندیس یادبودی در شهر در مقابل دیدگانمان داشته باشیم.

 

 استعدادها و مزیتهای ویژه  شهرستان کمیجان:

 

1-دارا بودن اقلیم طبیعی مشابه تهران بزرگ بلحاظ وجود ناحیه کوهستانی در ضلع شمالی ومنتهی شدن سه جهت جغرافیایی :شرق،غرب و جنوب به دشتهای هموار که با وجود بادهای غالب ازجهت جنوب شرقی به شمال شرقی  امکان ایجاد کریدور مناسب برای تهویه و پاکسازی هوا در صورت صنعتی شدن شهرستان را فراهم نموده است که این امر فرصت بی نظیری را برای استقرار واحد های صنعتی برخلاف شهرستانهای صنعتی با توپوگرافی نامناسب ایجاد کرده است.  استقرار صنعت در سکونتگاههاو شهرهای ی محصور بین کوهها  و یا شهرهاییکه جنوب وغرب شان کوهستانی است ،عواقب جبران ناپذیر زیست محیطی و انسانی دارد ،که این امر با توجه به تعداد روزهای آلودگی هوای که تنفس را برای مردم دشوار نموده ،امری اثبات شده برای کارشناسان است.

 

     از نظر حاصلخیزی برای پرورش درختان همه میوه های موجود در بازار و همچنین کشت همه محصولات زراعی نیز مشابه تهران و بین گذشتگان به ملک ری مرسوم بوده  که با کمال تاسف این قابلیت از دید کارشناسان دور مانده و یا اینکه بدان توحهی نشده است. بطوریکه در دهه های گذشته که از باغداری در نقاط دیگر استان خبری نبود این شهرستان قطب باغداری استان محسوب می شد.

 

2-وجود بافت رسوبی وانباشته از سنگواره جانوران و گیاهان زمینه تحقیقات و مطالعات تاریخ طبیعی را برای پژوهشگران ودانشجویان ومتخصصان بومی وملی وبین المللی  منجر گردیده است.

 

3-استعداد بی نظیر کشاورزی و باغبانی و خاک حاصلخیز که شرایط پرورش اشجار میوه های متنوع _حتی پسته و زیتون و زعفران-که با تامین آب  محرومترین روستاهای استان را از ففر نجات خواهد داد که این امر با وجود بروکراسی اداری و قرار گرفتن بودجه در تحت االشعاع آنگاه سلیقه ای و غیر علمی وغیر کارشناسی میسر نخواهد شد بلکه با نگرش جهادی و اقدام گروههای جهادی تحقق خواهد یافت.طولی نخواهد کشید که باوجود خاک واقلیم مناسب از ولید آباد تا سمقاور وازخسروبیگ تا میلاجرد ویساول به عرصه مشجر زیتون و پسته و ... تبدیل خواهد شد

 

لازم به ذکر است که علیرغم خشکسالی و کمبود آب شدید و عدم حمایت دستگاههای دولتی ومتصدی استان با مقایسه تصاویر ماهواره ای سطح باغات در کمیجان و شهرسالن 30درصد افزایش یافته که برای برنامه ریزلن استانی این حرکت مردمی باید قابل توجه باشد که این حرکت مردمی را با صرف هزاران میلیارد تومان تسهیلات  قاذر .

 

4- رتبه اول باغات انگور دیم در استان وشاید کشور بااهمیت مدیریت بهینه مصرف آب فرهنگ بهره برداری از آب را بعنوان الگو به نمایش میگذارد و باید نصب العین مدیران و متولیان امور آب استان باشد که متاسفانه ااز آن غافلند.

 

5-سامانه پیشرفته آبخوانداری و آبخیزداری قنات حسن آباد کمیحان که توسط پیشینیان در هزاران سال قبل احداث شده و در حال حاضر نیز فعال میباشد شامل حوزه آبخیر،بند انحرافی،پخش سیلاب وهدایت و بهره برداری از طریق رشته قنات مربوطه  برای

 

باغات زیردست با ایجاد اشتغال و تولید وپوشش گیاهی عرصه مشجر در حفظ محیط زیست و جلوگیری از فرسلیش خاک  نقش قابل توجهی دارد که تاکنون این سامانه پیشرفته از نظر متولیان آب استان دور مانده که در غیر اینصورت نسبت به انعکاس وطرح آن بعنوان الگو برای خدمت به کشور لالقل در سطح استان اقدام میکردند.

 

6-انتقال آب از ارتفاعات کوه وفس به چرگزی (کمیجان باستان) با لوله های سفالین بطول 15 کیاومتر هزاران سال پیش بر خلاف تکنولوژی رایج آن زمان که سکونتگاهها در مناطق پست و حاشیه چشمه و قنات شکل میگرفت به ارتفاع 2000متری شهر و حفر خندق در اطراف آن میطلبد بعنوان میراث تاریخی نسبت به احداث و حفظ  و مطرح نمودن آن اقدام شود.

 

7-دارا بودن تعداد  6روستا وسکونتگاه بزرگ که شرایط ارتقا به نقطه شهری را در صورت توسعه در سالهای آتی خواهند داشت.

 

8-برخورداری از تاریخ و پیشینه طولانی و غنی  و سرشار از آثار ملموس و ناملموس ارزشمند که بعنوان گنجینه بی بدیل مورد تحقیق و مطالعه دانشجویان وپژوهشگران بعنوان سوژه های جدید در سطح جهانی مطرح شود .که تاریخ ایل بزرگ وتاریخی بزچلو وآداب و رسوم وسنتهاودلاوریها ی آن بعنوان یک محور واحد ویکپارچه وحرکت آفرین برای تولید محصولات فرهنگی  ومنابع علمی مرجع در میان نسل جوان و دانشجوبان مورد توجه قرار گیرد.پسوند "بزچلویی " و یا"لو"د ر ادامه نام خانوادگی اکثر اهالی منطقه مانند کمیجانی بزچلویی  وفریس آبادی بزچلویی وفتحی بزچلویی وجمالو ،کمالو،بادینلو،حیدرلو ،قره چلوو دهها نام خانوادگی مشابه از اصالت تاریخی این تیره های ایل بزچلو دارند.

 

        منطقه ایل بزچلو علاوه بر اینکه فراتر از محدوده شهرستان را شامل میگردد، روستای بزچلو و دینگله کهریز در استان همدان (در بخشهای درگزین ومرکزی) و منطقه سولدوز نقده ارومیه و تاریخ روستاهای دیگر همانند بهادرستان را نیز شامل میگردد.

 

9-با توجه به ویژگی و استعدادها ی منحصر به فرد منطقه بزچلو و شهرستان کمیجان بطور قطع باید گفت که این شهرستان پتانسیل یکصد هزار نفر فرصت شغلی را در خود نهفته دارد که با برنامه ریزی و اقدام صحیح و انقلابی و جهادی در طول  دو سال دست یافتنی است.

 

راهکار:

 

1-سوق دادن مطالعات و پژوهشهای دانشجویان و محققان به این عرصه های بکر و جدید

 

2-انتقال و تامین آب زراعی برای شکوفا شدن زراعت و باغبانی که منجر به ایجاد افق های جدید در اشتغال و در آمد و تولید  خواهد شد.که باهمت هماهنگ همه روستاها و شهر های سطح شهرستان میسرخواهد شد تا به رفاه و حق مسلم خود برسند.

 

3-ارتقا شبکه های مواصلاتی شهرستان که آنهم پیگیری همه روستاها و شهرهای برخوردار را طلب میکند.

 

4-وجود فرصت باغات مجتمع در مساحتهای چند صد هکتاری مجموعا  قرسب به 4000هکتار در سطح شهرستان ( در عکس های هوایی مشخص است )،مدیریت جدید با بروز نمودن شیوه های داشت و برداشت وبازاریابی از اولویتهایی  است تا ضمن افزایش اشتغال و تولید و حفظ محیط زیست و جلولیری از فرسایش خاک ،شهرستان از محرومیت نحات یابد

 

5-برنامه ریزی برای توسعه روستاهای بزرگ شهرستان: وفس،چهرقان،خسروبیگ،سمقاور،اسفندان،خمارباغی  برای ارتقا یافتن به نقطه شهری در افق   سال1410.

 

سوال و بررسی:

 

  1. اقلیم،استعدادهای زراعی وباغی و...بعنوان فاکتورهای اساسی توسعه پایدارمورد مطالعه قرار گرفته و کشادرزان و بهره برداران پیگیریهایی برا ی انتقال و تامین آب داشته اند؟

 

2-  ارتباطی بین نام روستای چلبی شهرستان کمیجان  با حسام الدین چلبی فیلسوف مشهور قرن چهارم  وجود دارد؟

 

3-ارتباط روستای برچلو استان همدان با منطقه برچلو چست؟

 

4- ارتباط روستای دینگیله کهریز استان همدان با منطقه برچلو چ

..استعدادها نوید بخش آینده درخشانی را در مسیر توسعه کمیجان

با توجه باینکه شهرستان کمیجان (واقع در نیمه شمالی استان مرکزی نزدیکترین مناطق استان به تهران - پس از زرندیه وساوه وبا ظرفیت خالی در سرمایه گذاری ) می باشد لذا دارای استعدادها ی و یژه سرمایه گذاری و جذب سرمایه های سرریز منطقه ممنوعه سرمایه گذاری تهران شعاع 120 کیلومتری پایتخت در آینده نزدیک خواهد بود.با توجه به اشباع سرمایه گذاری در نواحی پیرامونی و مجاور پایتخت پیش بینی میگردد که مساعدترین منطقه برای جذب سرمایه های مازاد و سرریز ناحیه مرکزی کشور بوده که از نظر فنی نیز دارای پتانسیلهای منحصر به فرد از نظر ترانزیتی و شبکه ارتباط جادهای ،اراضی مستعد زراعی وباغی-دارای قابلیت کشت کلیه محصولات زراعی و باغی بجز مرکبات و نخیلات-،قابلیتهای معدنی ،تاریخی وفرهنگی می باشدو این استعدادها نوید بخش آینده درخشانی را در مسیر توسعه کمیجان فراهم خواهد ساخت.به یاری حضرت حق

کمیجان عشق را ارشادگاه است  

کمیجان عشق را ارشادگاه است      بر ارباب خرد میعادگاه است

همین بس در شکوه و اعتبارش     کمیجان بر عراقی زادگاه است

 (کلامی زنجانی) 

شاعرچه زیبا در مدح استاد فخرالدین کمیجانی عراقی شاعر و عارف برجسته ایرانی که بزرگان عرصه ادبیات و تاریخ کهن این سرزمین مدیون وی هستند سروده است . براستی که عراقی از مراتب عرفانی و سلوک بسیار بالایی که همه این صفات در اشعار سرشار از شعور وی موج میزند نمایان و بر اصحاب ادب مبرهن است:  

                   به طواف کعبه رفتم به حرم رهم ندادند   که برون در چه کردی که درون خانه آیی

        .........

                  به قمار خانه رفتم همه پاکباز دیدم           چو به صومعه رسیدم همه زاهد یایی

         ..........

در جای دیگر:    عشق شوری در نهان ما نهاد             جان مادر بوته سودا نهاد

                      گفتگوی دلبران آغاز  کرد                      ..........

در جای دیگر:

                  من مست می عشقم هشیار  نخواهم شد        وز خواب خوش مستی بیدار نخواهم شد

 

  

یا خود این بوی زخاک خوش کمجان آید -فخر الدین کمیجانی عراقی

ابراهیم بن بوذرجمهر ملقب به فخر الدین عراقی شاعر بزرگ عرصه ادبیات فارسی که در قرن هفتم در کمیجان تولدیافت از عارفان وشاعران صاحب سبک وبنیانگذار سبک وسیاق نوین در ادبیات این مرزو بوم است بطوریکه شاعران پس از وی از جمله لسان الغیب حافظ شیرازی خو د را پیرو مرام و روش این شاعر نامی میداند : غزلیات عراقی است سرود حافظ   که شنید این ره دلسوز که فریاد نکرد.

   این عارف بزرگ در مورد زادگاهش چنین می سراید:

یارب این بوی چنین خوش زگلستان آید؟       یا    زباغ   ارم   روضه  رضوان    آید؟

یا صبا  بوی   سر  ذلف   نگاری     آورد          یا خود این بوی زخاک خوش کمجان آید

ویا در جای دیگر:

هر غریبی    که  در وطن   بینی                   عاقبت باز  یابد  اوطان  را

جز عراقی که نیست امیدش                     تا ببیند وصال کمجان را

    کمجان -َکمیجان - کوموزان -که موزان وکوهمیزان احتمالا به لحاظ مجاورت این شهر در کوهپایه کوه قلنجه که از لحاظ هیئت وشکل ظاهری و هندسی دارای خط الرس منظم ومیزان وسینوسی شکل میباشد اطلاق گردیده ودر اصل همان کوهمیزان نام اصلی کمیجان بوده که در طول تاریخ وادوار گذشته و حاکمیت اقوام به کمیجان تغییر یافته است. (مولف)

در بعضی از منابع از جمله کتاب تاریخ قم آورده شده است که  این شهر توسط کمی فرزند    کیخسرو ساسانی بنا گردیده و بدین جهت به کمیجان مشور گردیده است. ولی آنچه مسلم است آثار تاریخی نشان از سابقه تاریخی پیش از میلاد دارد.  

جدیدترین،بدیعترین ،سورآورترین،پایدارترین،فرصتهای سرمایه گذاری،تولیدی،اشتعال و ناگفته های کمیجان

جدیدترین،بدیعترین ،سورآورترین،پایدارترین،فرصتهای سرمایه گذاری،تولیدی،اشتعال و ناگفته های  شهرستان کمیجان.بشتابید و سرمایه گذاری کنید فرصت را از دست ندهید و از نظرات کارشناسان مجرب این وبلاگ رایگان بهره مند شوید و از ارائه نظرات خود نیز دریع نفرمایید.از قابلیتها و پتانسیلهای منحصر به فرد  و جدید و ناگفته ها توانمندیهای کمیحان مطلع شوید.سودبرای شما زیانش برای ما===موفق ،پیروز و شادمان باشید.

سنگ سفید و آهکی نامی کمیجان

ذخایر کم نظیر و شاید منحصر به فرد سنگ سفیدو آهکی کمیجان از استعدادهای ارزشمند ی است که خداوند بزرگ به منطقه کمیجان عطا فرموده است  . شاید تعجب کنید!!! اثرات بی نظیر زیست محیطی و اکولوزیکی ،اقتصادی،صنعتی،ژنتیکی این نعمت خدادادی را میتوان بررسی کرد .و مطالب بسیاری در این زمینه از قدما و دانش و یافته های جدید موجود است . متاسفانه مدیران و برنامه ریزان استان از ارزشهای آن تا کنون غافل بوده و کمترین اطلاعی ندارند و حداقل میتوانستند با نگاه به گذشته صنایع دستی ،گردشگری،نقش این گوهر گران بها در اقتصاد کمیجان -در آن دوران- اگربهبودی در فرایند  اقتصادی و اشتغال آن ایجاد نکنند،لااقل آن را از بین نیز نبرند. ایجاد گنجینه سنگوارهها و فسیلها میتواند بعنوان گالری متنوع،بی نظیر درکمیجان از افتخارات استان و کشور باشد.بارها گفته ام و میگویم،

من آنچه شرط بلاع است .....ف گفتم تا فرحزاد بخوانی --- تخلص -کمیجانی راد

صنوبر و سپیدار نامی کمیجان

 

کمیجان وکوهپایه ها و دامنه های قسمت عمده ای از مساحت شهرستان بویژه نیمه شمالی به لحاظ دارا بودن از بافت خاک و دانه بندی منحصر به فرد خود علاوه بر مستعد بودن توسعه باعداری –که این استعداد را گذشتگان به طور کامل شناخته بودند- ازشرایط بی نظیر در زراعت درختان مرتفع غیر مثمر مانند صنوبر وسپیدار بر خوروار است به صورتی که نسلهای قدیم گاها" کمیجان را به . 

ادامه نوشته