مروارید اندیشه کمیجان

این وبلاگ تصمیم دارد با بنیه کارشناسی و کمک مجموعه ای از کارشناسان خبره و اندیشمندان، توانمندیهای ویژه و منحصر به فرد را با بیان علمی و کارشناسی در حوزه شهرستان کمیجان به تصویر کشیده و منعکس نماید.

مروارید اندیشه کمیجان

این وبلاگ تصمیم دارد با بنیه کارشناسی و کمک مجموعه ای از کارشناسان خبره و اندیشمندان، توانمندیهای ویژه و منحصر به فرد را با بیان علمی و کارشناسی در حوزه شهرستان کمیجان به تصویر کشیده و منعکس نماید.

گزیده ای از جلوه های فرهنگی ، اجتماعی و سیاسی شهرستان کمیجان:

1- برخورداری از شبکه برق غیر دولتی  از سال1345  (زمانیکه  شهرهای معدودی در محدوده استان فعلی از روشنایی برق بر خوردار بودند)با نصب ژنراتور عظیم(کارخانه برق) و احداث شبکه و خط انتقال واگذاری انشعاب و نصب کنتور توسط شرکت  خصوصی تا اتصال کمیجان به شبکه برق سراسری(بمدت 25سال) – فعال نمودن مشارکت مردمی و واگذاری امور به بخش خصوصی وکاستن از تصدیهای دولتی از اموری است که پس از 65سال جزء آرمانها و اهداف بخش دولتی به شمار می آید.

2-احداث نخستین  دبیرستان در منطقه محصور بین نقاط: اراک-آشتیان –ساوه-همدان0ملایر در نقشه با نام دبیرستان حاج حسین رشیدی توسط فرزند گرامی شان خیربزرگوارحاج مجمود رشیدی در سال1350(زمانیکه از نظر دولت  این منطقه فاقد شرایط و حد نصاب احداث دبیرستان بود) ،از نقاط عطف جلوه های مشارکتی و فرهنک دوستی این شهرستان میباشد که از برکاث این شجره طیبه تحصیل وفارغ التحصیلی حمعیت کثیری است که در سمتهای مختلف در حال خدمت به کشور بوده و میباشند.

3-در زمینه های تحرکات اجتماعی و سیاسی نیز بعنوان شاخص میتوان به خیزشها ی مردم کمیجان  در  جریان انقلاب اسلامی پس از قیام 15 خرداد اشاره نمود به صورتیکه در جاهای  

 

دیگر استان هنوز شروع نشده بود،اشاره نمود که سرانجام آن  خلع سلاح نخستین کلانتری ژاندارمری در سطح کشور و انعکاس آن در جراید کثیر الانتشار کشور ورسانه های بین المللی از جمله رادیوهای بیگانه:بی بی سی،آمریکا،مسکئو اسراییل در 19بهمن57 گردید،مردم  کمیجان در این حوزه از پیشگامان کشوری و پیشرو ان این حرکتها بوده است ،بطوریکه کمیجان  قبل از پیروزی ا نقلاب اسلامی تنها کانون  فعال و پر جنب وجوش برای برگزاری اعتراضات و تظاهرات عظیم برای انقلابی های  منطقه ومناطق همجوار :فراهان،قهاوند ،خنداب و سایر مناطق دور ونزدیک فراهم نموده بود که از نظر مدیریت و هماهنگی و یکپارچگی بی نظیر بود.

4-تاسیس و راه اندازی کانون عبادی سیاسی نماز جمعه با پیگیری و مشارکت مردم همزمان با  نماز جمعه تهران(اولین نماز جمعه در کشور).

5-تاسیس شهرداری مردمی از سال 1358 و تامین حقوق کارمندان و هزینه های آن بصورت کاملا مردمی بمدت پنج سال قبل از رسمی شدن آن.

6-دادن خودیاری  با هزینه مردم در طول چندین سال اجرای پروؤه  های:آسفالت  محورآهنگران- کمیجان  ،خط انتقال برق  وتلفن آهنگران –کمیجان، بادادن دو دستگاه نیسان با  راننده  و مخارج آنها،علیرغم پیگیریها و درخواستها و تقاضاهای مردمی قبل از تصویب و شروع عملیات احرایی که در دستگاهها و ادارات استانی و وزارتخانه ها به مثنوی هزار من میرسد.

7-در راستای تامین امنیت و آرامش  نا آرامی های اول انقلاب ،مردم منطقه همزمان با تهران اقذام به تشکیل داروغه ها ی محلی که سپس به کمیته انقلاب تبدیل شد ،نمودند که آرامش و امنیت کامل را در منطقه و مناطق همجوار ایجاد نمود-همزمان فقط نهاد انقلابی کمیته در مرکز استان تشکیل وفعال شده بود.

8-اولین بیمارستان خیر ساز باهمت نیکوکار بزرگوار مرحوم حاج سلیمان اناری در سال 74 باصرف هزینه هفتصد میلیون تومان برای بهرهمندی منطقه و مناطق همجوار از خدمات آن بناگردید.

9-زمینها و کمکهای مالی کثیری که برای احداث ساختمانهای دولتی و عام المنفعه  در اختیار ادارات دولتی قرار داده شده است  که از حساب شماره خارح است.

      موارد فوق نمونه هایی از همت و تلاش بزرگواران نیک اندیش کمیجان بوده که به همشهری بودن با آنها بخود می بالیم و بجاست اگر به یاد هرکدام تندیس یادبودی در شهر در مقابل دیدگانمان داشته باشیم.

 استعدادها و مزیتهای ویژه  شهرستان کمیجان:

1-دارا بودن اقلیم طبیعی مشابه تهران بزرگ بلحاظ وجود ناحیه کوهستانی در ضلع شمالی ومنتهی شدن سه جهت جغرافیایی :شرق،غرب و جنوب به دشتهای هموار که با وجود بادهای غالب ازجهت جنوب غربی به شمال شرقی  امکان ایجاد کریدور مناسب برای تهویه و پاکسازی هوا در صورت صنعتی شدن شهرستان را فراهم نموده است که این امر فرصت بی نظیری را برای استقرار واحد های صنعتی برخلاف شهرستانهای صنعتی با توپوگرافی نامناسب ایجاد کرده است.  استقرار صنعت در سکونتگاههاو شهرهای ی محصور بین کوهها  و یا شهرهاییکه جنوب وغرب شان کوهستانی است ،عواقب جبران ناپذیر زیست محیطی و انسانی دارد ،که این امر با توجه به تعداد روزهای آلودگی هوای که تنفس را برای مردم دشوار نموده ،امری اثبات شده برای کارشناسان است.

     از نظر حاصلخیزی برای پرورش درختان همه میوه های موجود در بازار و همچنین کشت همه محصولات زراعی نیز مشابه تهران و بین گذشتگان به ملک ری مرسوم بوده  که با کمال تاسف این قابلیت از دید کارشناسان دور مانده و یا اینکه بدان توحهی نشده است. بطوریکه در دهه های گذشته که از باغداری در نقاط دیگر استان خبری نبود این شهرستان قطب باغداری استان محسوب می شد.

2-وجود بافت رسوبی وانباشته از سنگواره جانوران و گیاهان زمینه تحقیقات و مطالعات تاریخ طبیعی را برای پژوهشگران ودانشجویان ومتخصصان بومی وملی وبین المللی  منجر گردیده است.

3-استعداد بی نظیر کشاورزی و باغبانی و خاک حاصلخیز که شرایط پرورش اشجار میوه های متنوع _حتی پسته و زیتون و زعفران-که با تامین آب  محرومترین روستاهای استان را از ففر نجات خواهد داد که این امر با وجود بروکراسی اداری و قرار گرفتن بودجه در تحت االشعاع آنگاه سلیقه ای و غیر علمی وغیر کارشناسی میسر نخواهد شد بلکه با نگرش جهادی و اقدام گروههای جهادی تحقق خواهد یافت.طولی نخواهد کشید که باوجود خاک واقلیم مناسب از ولید آباد تا سمقاور وازخسروبیگ تا میلاجرد ویساول به عرصه مشجر زیتون و پسته و ... تبدیل خواهد شد

لازم به ذکر است که علیرغم خشکسالی و کمبود آب شدید و عدم حمایت دستگاههای دولتی ومتصدی استان با مقایسه تصاویر ماهواره ای سطح باغات در کمیجان و شهرسالن 30درصد افزایش یافته که برای برنامه ریزلن استانی این حرکت مردمی باید قابل توجه باشد که این حرکت مردمی را با صرف هزاران میلیارد تومان تسهیلات  قاذر .

4- رتبه اول باغات انگور دیم در استان وشاید کشور بااهمیت مدیریت بهینه مصرف آب فرهنگ بهره برداری از آب را بعنوان الگو به نمایش میگذارد و باید نصب العین مدیران و متولیان امور آب استان باشد که متاسفانه ااز آن غافلند.

5-سامانه پیشرفته آبخوانداری و آبخیزداری قنات حسن آباد کمیحان که توسط پیشینیان در هزاران سال قبل احداث شده و در حال حاضر نیز فعال میباشد شامل حوزه آبخیر،بند انحرافی،پخش سیلاب وهدایت و بهره برداری از طریق رشته قنات مربوطه  برای

باغات زیردست با ایجاد اشتغال و تولید وپوشش گیاهی عرصه مشجر در حفظ محیط زیست و جلوگیری از فرسلیش خاک  نقش قابل توجهی دارد که تاکنون این سامانه پیشرفته از نظر متولیان آب استان دور مانده که در غیر اینصورت نسبت به انعکاس وطرح آن بعنوان الگو برای خدمت به کشور لالقل در سطح استان اقدام میکردند.

6-انتقال آب از ارتفاعات کوه وفس به چرگزی (کمیجان باستان) با لوله های سفالین بطول 15 کیاومتر هزاران سال پیش بر خلاف تکنولوژی رایج آن زمان که سکونتگاهها در مناطق پست و حاشیه چشمه و قنات شکل میگرفت به ارتفاع 2000متری شهر و حفر خندق در اطراف آن میطلبد بعنوان میراث تاریخی نسبت به احداث و حفظ  و مطرح نمودن آن اقدام شود.

7-دارا بودن تعداد  6روستا وسکونتگاه بزرگ که شرایط ارتقا به نقطه شهری را در صورت توسعه در سالهای آتی خواهند داشت.

8-برخورداری از تاریخ و پیشینه طولانی و غنی  و سرشار از آثار ملموس و ناملموس ارزشمند که بعنوان گنجینه بی بدیل مورد تحقیق و مطالعه دانشجویان وپژوهشگران بعنوان سوژه های جدید در سطح جهانی مطرح شود .که تاریخ ایل بزرگ وتاریخی بزچلو وآداب و رسوم وسنتهاودلاوریها ی آن بعنوان یک محور واحد ویکپارچه وحرکت آفرین برای تولید محصولات فرهنگی  ومنابع علمی مرجع در میان نسل جوان و دانشجوبان مورد توجه قرار گیرد.پسوند "بزچلویی " و یا"لو"د ر ادامه نام خانوادگی اکثر اهالی منطقه مانند کمیجانی بزچلویی  وفریس آبادی بزچلویی وفتحی بزچلویی وجمالو ،کمالو،بادینلو،حیدرلو ،قره چلوو دهها نام خانوادگی مشابه از اصالت تاریخی این تیره های ایل بزچلو دارند.

        منطقه ایل بزچلو علاوه بر اینکه فراتر از محدوده شهرستان را شامل میگردد، روستای بزچلو و دینگله کهریز در استان همدان (در بخشهای درگزین ومرکزی) و منطقه سولدوز نقده ارومیه و تاریخ روستاهای دیگر همانند بهادرستان را نیز شامل میگردد.

9-با توجه به ویژگی و استعدادها ی منحصر به فرد منطقه بزچلو و شهرستان کمیجان بطور قطع باید گفت که این شهرستان پتانسیل یکصد هزار نفر فرصت شغلی را در خود نهفته دارد که با برنامه ریزی و اقدام صحیح و انقلابی و جهادی در طول  دو سال دست یافتنی است.

راهکار:

1-سوق دادن مطالعات و پژوهشهای دانشجویان و محققان به این عرصه های بکر و جدید

2-انتقال و تامین آب زراعی برای شکوفا شدن زراعت و باغبانی که منجر به ایجاد افق های جدید در اشتغال و در آمد و تولید  خواهد شد.که باهمت هماهنگ همه روستاها و شهر های سطح شهرستان میسرخواهد شد تا به رفاه و حق مسلم خود برسند.

3-ارتقا شبکه های مواصلاتی شهرستان که آنهم پیگیری همه روستاها و شهرهای برخوردار را طلب میکند.

4-وجود فرصت باغات مجتمع در مساحتهای چند صد هکتاری مجموعا  قرسب به 4000هکتار در سطح شهرستان ( در عکس های هوایی مشخص است )،مدیریت جدید با بروز نمودن شیوه های داشت و برداشت وبازاریابی از اولویتهایی  است تا ضمن افزایش اشتغال و تولید و حفظ محیط زیست و جلولیری از فرسایش خاک ،شهرستان از محرومیت نحات یابد

5-برنامه ریزی برای توسعه روستاهای بزرگ شهرستان: وفس،چهرقان،خسروبیگ،سمقاور،اسفندان،خمارباغی  برای ارتقا یافتن به نقطه شهری در افق   سال1410.

سوال و بررسی:

  1. اقلیم،استعدادهای زراعی وباغی و...بعنوان فاکتورهای اساسی توسعه پایدارمورد مطالعه قرار گرفته و کشادرزان و بهره برداران پیگیریهایی برا ی انتقال و تامین آب داشته اند؟

2-  ارتباطی بین نام روستای چلبی شهرستان کمیجان  با حسام الدین چلبی فیلسوف مشهور قرن چهارم  وجود دارد؟

3-ارتباط روستای برچلو استان همدان با منطقه برچلو چست؟

4- ارتباط روستای دینگیله کهریز استان همدان با منطقه برچلو چست؟

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد